رشد فردی و موفقیت

رشد فردی و موفقیت

برای ورود به موضوع رشد فردی و موفقیت بگذارید با یک داستان شروع کنیم. حتماً داستان بچه فیل در سیرک را شنیده ­اید. مربی سیرک برای تربیت و رام کردن بچه فیل، پایش را با طناب محکمی به درخت می­بندد. بچه فیل هر چه تلاش و تقلا می­کند قادر به رها شدن از طناب نیست. این روش به مدت یک سال و به طور مداوم برایش تکرار می‌شود. بعد از یک سال، مربی سیرک طناب را از پای بچه فیل باز می‌کند. ولی بچه فیل هیچ‌گونه تلاشی برای خارج شدن از منطقه امن خود نمی‌کند. در کتاب‌های روان‌شناسی این داستان به‌عنوان سندرم بچه فیل از آن یاد می‌شود.

عامل عدم موفقیت
مطمئنأ برای شما هم بارها اتفاق افتاده که خواهان رسیدن به یک هدف تلاش کرده‌اید ولی با وجود بارها تلاش بازهم شکست‌خورده‌اید. در نهایت هم عدم موفقیت خود را به عوامل بیرونی مثل خانواده، جامعه، شانس و تقدیر و … نسبت داده‌اید. در ابتدا باید به شما بگویم برای این که به سندرم بچه فیل گرفتار نشوید، باید بپذیرید که این شکست‌ها و عدم موفقیت‌ها هیچ ربطی به شانس و تقدیر و سایر عوامل بیرونی ندارد. بلکه این شما هستید که شکست را برای خود رقم می‌زنید. برای اینکه رشد فردی و موفقیت را یاد بگیرید باید این موضوع مهم که تمام شکست‌ها و موفقیت‌ها به خودتان بستگی دارد، را بپذیرید. اکنون که در حال خواندن این مقاله هستید به شما تبریک می‌گوییم چون تمام شکست‌ها و عدم پیشرفت و موفقیت زندگی خود را پذیرفته و به خودتان نسبت می‌دهید.

رشد فردی چیست؟
تعریف رشد فردی
در تعاریف گوناگونی که از این عبارت آمده، به طور خلاصه می‌توان گفت تلاش برای کسب آگاهی به‌منظور بهبود زندگی شخصی در هر جنبه از زندگی، رشد فردی نامیده می‌شود. شما باتوجه‌به جنبه‌های مختلف زندگی خود مثل مالی، اجتماعی، شغلی، شخصیتی و … که در آن احساس ضعف و ناتوانی می‌کنید، قادر به یادگیری روش‌های بهبود آن هستید و با صبر و تلاش مداوم می‌توانید به هدف نهایی خود برسید. فارغ از این که خواهان پیشرفت و موفقیت در کدام جنبه از زندگی‌تان هستید، با یادگیری تکنیک‌های رشد فردی و موفقیت می‌توانید بر روی خودتان سرمایه‌گذاری کنید. این سرمایه‌گذاری ازآن‌جهت اهمیت دارد که در برخورد با مشکلات و مسائل مختلف زندگی، در هر برهه زمانی به شما در رسیدن به موفقیت کمک می­ کند. حتی اگر با وجود تلاش‌های بسیار موفق نشوید، با تجزیه‌وتحلیل علت شکست خود اقدام به شناسایی و تقویت نقاط ضعف خود خواهید کرد.

مراحل رشد فردی و موفقیت
وقتی شما نقاط ضعف خود را شناسایی کنید و درصدد رفع آن ها باشید، در واقع یک گام به موفقیت خود نزدیک می‌شوید. علاوه‌ بر آن پلن و برنامه رشد فردی و موفقیت در همه زمینه‌ها و جنبه‌ها کاربردی و قابل‌اجراست. شما باید باتوجه‌به نیاز خود در هر زمینه‌ای آن را برای زندگی خود شخصی‌سازی کنید. به این صورت که ابتدا قبل از نگاشتن برنامه رشد فردی جنبه‌های مختلف زندگی خود را بررسی کنید.

زندگی مالی، شغلی، سلامتی و فیتنس، زندگی عاطفی و عشقی، اجتماعی، رشد منطقی و عقلانی، زندگی احساسی، زندگی معنوی، زندگی مالی، زندگی والدینی و رابطه با فرزند، شخصیت خود و پرسونالیتی و در آخر ویژن کلی زندگی. این ها جنبه‌های مختلفی از زندگی همه ما هستند که باید در زمینه رشد فردی و موفقیت موردتوجه قرار بگیرند. یک‌قلم و کاغذ بردارید و هرکدام از این موارد را لیست کنید.

ارزیابی وضعیت کنونی جنبه‌های مختلف زندگی
حال که جنبه‌های مختلف را نوشتید، به بررسی هرکدام از آن ها در زندگی شخصی خود بپردازید. این که اکنون در هرکدام از این جنبه ها در چه جایگاهی هستید را در مقابل آن بنویسید. ممکن است در یکی از آن ها در سطح عالی و در جنبه‌ای دیگر ضعیف باشید.

شناسایی نقاط ضعف و قوت
در هنگام بررسی و ارزیابی هرکدام از جنبه‌های زندگی، در واقع به‌گونه‌ای نقاط ضعف و قوت خود را شناسایی می‌کنید. به عبارتی به بخشی از خودشناسی که موضوعی مهم در فرایند رشد و موفقیت به شمار می‌رود، می رسید.

تعیین اهداف
شما باید برای هرکدام از زمینه‌های زندگی خود هدف داشته باشید. این که می‌خواهید در زندگی مالی خود به یک هدف مطلوبی که در ذهن دارید، برسید هدف مشخصی نیست. بلکه باید مشخص کنید که به چه مقدار، در چه مدت زمانی و چگونه می‌توانید به این هدف برسید.

هدف تعیین کردن موجب رشد فردی و موفقیت می شود

مشخص‌کردن جدول زمانی و برنامه ریزی
یک جدول درست کنید و برای هرکدام از جنبه‌ها و اهداف مدت زمانی را تعیین کنید. سعی کنید این جدول منطبق بر واقعیت و به ‌دور از ایده‌آل‌گرایی باشد تا در ادامه مسیر دچار یأس و ناامیدی نشوید. سعی کنید ابتدا اهداف کوتاه‌مدت تعیین کنید تا کم‌کم به هدف بلندمدت خود برسید. به طور مثال برای کاهش وزن ۲۰ کیلویی در یک ماه، هدفی دست ‌نیافتنی و کمال‌گرایی است.

ارزیابی اهداف کوچک
در مقابل هرکدام از اهداف کوتاه‌مدت خود باید میزان پیشرفت خود را یادداشت کنید. چنانچه دانش‌آموزی هستید که برای کنکور مطالعه می‌کنید. باید در پایان هر هفته میزان پیشرفت خود را ارزیابی کنید. شما با مطالعه درس به درس و نکته به نکته به مدت یک سال می‌توانید به هدف بلندمدت خود که قبولی در کنکور است، برسید.

راز موفقیت انسان های بزرگ – سه راز مهم که در انسان های موفق مشترک است.
نکات مهم در رسیدن به رشد فردی و موفقیت
هرچند که مراحل و طی‌کردن مسیر رشد فردی و موفقیت، یک فرایند آسان به نظر می‌رسد ولی باید چند نکته را در نظر بگیرید تا بتوانید راحت‌تر به اهداف و برنامه‌ریزی‌های خود جامه عمل بپوشانید.
تنبلی نکنید و تلاشتان را جهت بهبود فرایند افزایش دهید. اگر در ابتدای کار، سختی‌های آن را تحمل کنید تمام عمر شیرینی آن را می‌چشید.
بر روی کارها و عادات روزانه خود تمرکز کنید. چنانچه روند زندگی‌تان به‌گونه‌ای است که با اهدافتان مغایرت دارند تلاش کنید این عادات را ترک کنید.
سعی کنید از افرادی که برای زمان و اهداف شما ارزشی قائل نیستند، دوری کنید و برعکس افرادی که به شما در رسیدن به رشد فردی و موفقیت تأثیرگذارترین هستند را به خود جذب کنید.
به مطالعه کتاب‌ها و مشاهده فیلم‌های انگیزشی بپردازید.
ذهن خود را روزانه با افکار و جملات مثبت تغذیه کنید.
از اشتباهاتتان درس بگیرید. به‌خاطر یک خطا که موجب دور شدن شما از اهدافتان شده، خودتان را سرزنش نکنید. در عوض برای بهبود نقاط ضعف خود به یادگیری و آموختن بیندیشد.
هیچگاه خود را با دیگران مقایسه نکنید. بلکه خودتان را با گذشته‌تان مورد ارزیابی و سنجش قرار دهید.
تلاش کنید برای ایجاد تغییرات انعطاف‌پذیر باشید. هرچند این تغییرات کوچک باشند. اگر می‌خواهید عادت صبح زود بیدارشدن را در خود تقویت کنید به مدت یک هفته ۱۰ دقیقه زودتر از خواب بیدار شوید و هر روز ۱۰ دقیقه به آن افزایش دهید. این‌گونه در آخر هفته یک ساعت زودتر از خواب بیدار می‌شوید. در ادامه برای تثبیت آن می‌توانید تا ۲۱ روز آن را ادامه دهید تا در نهایت به یک عادت مثبت در شما تبدیل شود.
هیچ‌وقت امیدتان را از دست ندهید و باور داشته باشید که می‌توانید مسیر موفقیت را تا انتها بپیمایید.
سخن آخر
به یاد داشته باشید که یادگیری مهارت‌های رشد فردی و موفقیت مانند دیگر مهارت‌ها نیاز به تقویت و تمرین دارد؛ بنابراین باید به طور مستمر برای بهبود هر بخش از زندگی خود تلاش کرد تا بتوان از آموخته‌های خود بهره‌مند شد. در انتها هنگامی که به هدفتان رسیدید، سعی کنید از این مهارت‌ها برای پیشرفت در تمام ابعاد زندگی‌تان استفاده کنید. هر روز زمان کمی را برای یادگیری اختصاص دهید. از مطالعه کتاب‌هایی که به شما در روند بهبود زندگی شخصی و رسیدن به اهدافتان کمک می‌کنند، غافل نشوید.

مقاله قبلی

فن بیان چیست؟
مقاله بعدی


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


fa_IRPersian