ساختار آزمون FR ACCA

امتحان گزارشگری مالی (FR) با هدف توسعه دانش و مهارت در درک و کاربرد استانداردهای حسابداری و چارچوبهای مفهومی و نظارتی حسابداری در تهیه صورتهای مالی واحدهای واحدی و گروهی انجام می شود. تجزیه و تحلیل و تفسیر صورتهای مالی نیز مورد آزمایش قرار خواهد گرفت.

پس از اتمام موفقیت آمیز آزمون FR ، داوطلبان باید بتوانند:

بحث و استفاده از چارچوب مفهومی و نظارتی برای گزارشگری مالی
معاملات را مطابق با استانداردهای بین المللی حسابداری حساب کنید
تجزیه و تحلیل و تفسیر صورتهای مالی
تهیه و ارائه صورت های مالی برای واحدهای واحد و ترکیب مشاغل مطابق با استانداردهای گزارشگری مالی بین المللی (IFRS®).
امتحان FR مبتنی بر دانش و مهارتهای کسب شده از حسابداری مالی (FA) و حقوق شرکتها و تجارت (LW) است. امتحان FR همچنین بستر پیشرفت گزارش راهبردی کسب و کار (SBR) و (به میزان کمتر) رهبر استراتژیک کسب و کار (SBL) و آزمون حسابرسی حسابرسی و اطمینان پیشرفته (AAA) را فراهم می کند.

همانطور که گفته شد ، یک عنصر اساسی از آزمون FR الزامی برای درک و بکارگیری استانداردهای حسابداری است. همه استانداردهای حسابداری موجود قابل بررسی نیستند. اسناد قابل بررسی برای هر آزمون به طور مرتب به روز می شوند و در وب سایت ACCA منتشر می شوند.

برخی از استانداردهای IFRS بسیار مفصل و پیچیده هستند و انتظار نمی رود که داوطلبان در این سطح از دانش کامل از چنین استانداردهایی برخوردار باشند. بنابراین ، از داوطلبان انتظار می رود که اصول و اهداف اصلی استانداردهای حسابداری را درک کرده و در صورت لزوم بتوانند آنها را به کار گیرند.

جنبه های مهم دیگر برنامه درسی موضوعات مفهومی و تعریف عناصر صورتهای مالی است که بر اساس استانداردهای IFRS و اصول حسابداری به طور کلی پذیرفته شده است. بیشتر دانش مفهومی در چارچوب مفهومی گزارشگری مالی IASB (چارچوب مفهومی) یافت می شود. نقش هیئت مدیره استانداردهای حسابداری بین المللی (هیئت مدیره) عنصر مهمی از چارچوب نظارتی است.

مفهوم ترکیب تجاری و تهیه صورتهای مالی تلفیقی نیز عناصر مهم آزمون FR هستند. حسابداری ترکیبات تجاری می تواند به عنوان پیشرفتی از تهیه صورتهای مالی یک واحد واحد تلقی شود. سوالات تلفیقی محدود به یک شرکت مادر و یک شرکت فرعی است ، با احتساب احتمالی یک شرکت وابسته که به حسابداری حقوق صاحبان سهام نیاز دارد. سوال تشریحی که تفسیر صورتهای مالی گروهی از شرکتها را آزمایش می کند ، ممکن است مبتنی بر گروهی باشد که بیش از یک شرکت فرعی دارد.

داوطلبان ممکن است مشاهده کنند که برخی از استانداردهای حسابداری در هر سه مقاله حسابداری مالی آمده است. FA ، FR و SBR. این رابطه بین امتحانات را نشان می دهد و تداوم و پیشرفت برنامه درسی را نشان می دهد. در مواردی که موضوعی در FA و FR ظاهر می شود ، هرگونه بررسی آن موضوع در FR در سطح پیشرفته تری خواهد بود و نیاز به درک بیشتر و مهارت های سطح بالاتری دارد.

آخرین عنصر برنامه درسی تجزیه و تحلیل و تفسیر صورتهای مالی است. اگرچه انتظار می رود که شرکت کنندگان در آزمون نسبت های مختلف حسابداری را محاسبه کنند ، FR بر تفسیر اندازه گیری نسبتهای خاص و تأثیر تعدیلات تلفیقی بر مقایسه صورتهای مالی گروه تأکید می کند. صورتهای مالی که نیاز به تفسیر دارند شامل صورت سود یا زیان ، صورت وضعیت مالی و صورت جریان وجوه نقد خواهد بود.

به طور خلاصه ، داوطلبان باید: مفاهیم زیربنای تهیه گزارشهای مالی واحد تجاری را درک کنند. استفاده از دانش خود در مورد استانداردهای حسابداری برای تهیه صورت های مالی واحدهای واحد و گروهی ؛ و سرانجام ، مهارتهای تحلیلی خود را در ارزیابی صورتهای مالی یک واحد یا گروه واحد و نسبتهای حسابداری ناشی از آنها نشان دهند.

قالب و ساختار آزمون کامپیوتری (CBE)
ساختار تجدید نظر شده در آزمون سه ساعته بیست دقیقه ای CBE شامل سه بخش است: A ، B و C. همه سوالات اجباری هستند. برخی از سوالات از رویکرد سناریو/مطالعه موردی استفاده می کنند.

بخش A شامل 15 سوال تستی با دو نمره است که 30 درصد از امتحان را شامل می شود.
برای سوالات OT (objective-test) هیچ نمره جزئی وجود ندارد.

بخش B ، امتحان شامل سه سوال موردی 10 نمره ای است. هر مورد دارای پنج سوال تستی با 2 نمره است که 30 درصد از امتحان را نشان می دهد. سوالات آزمون هدف (OT) همیشه با سوالات سنتی چند گزینه ای (MCQ) یکسان نیستند ، اگرچه می توانند به شکل MCQ باشند. داوطلبان باید اطمینان حاصل کنند که با سبک های مختلف OT که ممکن است استفاده شود آشنا هستند. نمونه نمونه آزمایشی و راهنمای امتحانات مبتنی بر رایانه در وب سایت موجود است و باید از آنها اطمینان حاصل شود که داوطلبان به خوبی تمرین کرده اند.

بخش C آزمون شامل دو سوال تشریحی 20 نمره ای است که 40٪ از امتحان را نشان می دهد.

سوالات تشریحی باید از داوطلبان بخواهد تا پاسخ های تشریحی و/یا عددی را که در صفحات خالی پردازش کلمه یا صفحات گسترده خالی وارد می کنند ، تهیه کنند. تعدادی از عملکردهای استاندارد پردازش کلمه و صفحه گسترده از طریق منو و نوار ابزار در دسترس است تا داوطلبان هنگام پاسخ به از آنها استفاده کنند.

بخش A
15 سوال دو نمره ای در این بخش می تواند به طور بالقوه هر قسمت از برنامه درسی را آزمایش کند. آنها ممکن است روایی یا محاسباتی باشند و هم دانش و هم کاربرد را آزمایش کنند. ترکیب دقیق سوالات بستگی به سایر موضوعات آزمایش شده در امتحان دارد ، به طوری که یک آزمون کلی متعادل به دست می آید.

بخش B
سه سوال موردی در این بخش بر اساس یک سناریو خواهد بود و همچنین می تواند در هر قسمت از برنامه درسی تنظیم شود. هر پنج سوال در هر مورد ممکن است مربوط به یک حوزه موضوعی واحد باشد یا چند موضوع برنامه درسی در هر سناریو موجود باشد. با این حال ، پنج سوال مستقل از یکدیگر هستند ، بنابراین پاسخ اشتباه به یک سوال بر سایر پاسخهای آن مورد تأثیر نمی گذارد. این سوالات موردی اجازه می دهد تا موضوعات برنامه درسی به طور عمیق تر مورد بررسی قرار گیرد.

بخش C
سوالات پاسخ ساخته شده در این بخش همچنین می تواند در هر قسمت از برنامه درسی تنظیم شود. یک سوال 20 نمره ای مستلزم تهیه صورتهای مالی یک واحد یا گروه واحد است ، در حالی که سوال دیگر نیاز به تفسیر صورتهای مالی یک واحد یا گروه واحد دارد.

سوالات بخش C در مورد تهیه صورتهای مالی گروه تا حد زیادی محاسباتی است ، اما ممکن است یک عنصر کوتاه نوشته شده نیز وجود داشته باشد. جنبه های حسابداری گروهی را نیز می توان در بخش A و B بررسی کرد.

سوال تلفیقی ممکن است مستلزم تهیه صورتهای تلفیقی سود و زیان و سایر درآمد جامع و/یا صورت وضعیت تلفیقی وضعیت مالی باشد. معمولاً این گروه تنها شامل یک شرکت فرعی می شود ، اما ممکن است شامل یک شرکت وابسته باشد. ممکن است “استخراج” صورتهای مالی به جای تهیه صورتهای مالی کامل مورد نیاز باشد.

موضوعات مهم ترکیب های تجاری برای داوطلبان عبارتند از: مفهوم سود قبل و بعد از خرید ، محاسبه سود سرقفلی و منافع غیر کنترلی ، تعدیل ارزش منصفانه و حذف معاملات درون گروهی.

سوالات بخش C در مورد تهیه صورتهای مالی واحدهای واحد نمونه خوبی است که در آن چندین حوزه برنامه درسی را می توان در یک سوال مورد آزمایش قرار داد ، به عنوان مثال چنین سوالاتی به احتمال زیاد چندین موضوع IFRS را پوشش می دهد.

همچنین ممکن است از داوطلبان خواسته شود تا در مورد مناسب یا قابل قبول بودن روش حسابداری پیشنهادی مدیریت در مورد یک معامله یا رویداد اظهار نظر کنند.

برچسب ها:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


fa_IRPersian